Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Musik Express Magazin - Ralf Hütter
1981. május
Musik Express - Pontosan három éve adtátok ki a
      'Mensch Maschine'-t. Az új album, amire ilyen sokáig kellett várnunk, címe
      'Computerwelt'. Biztosan nem véletlenül választottátok ezt a témát.
      Ralf Hütter - Állandóan dolgoztunk. Nem olyan zenésznek
      tartjuk magunkat, akinek jön a nagy ötlet, mint a villám, és azt
      mondja, 'megvan!'. Zenei dolgozóknak tartjuk magunkat. Ezért van ez a stúdiónk,
      a KlingKlang Studio, ahol több mint tíz éve minden nap dolgozunk. A
      gondolatok és ötletek is játszanak itt bizonyos szerepet, de mi nem
      csak komponálunk és játszunk, hanem mérnökök segítségével technikánkon
      is mindent magunk készítünk. Alkotó csapatnak tartjuk magunkat, amely
      nem csak zenét csinál, hanem technikát, videofilmeket és más
      dolgokat. Mi ezt Totalmusik-nak nevezzük. Ez nem csak a hangokban, ez egy
      elektronikus életstílusban nyilvánul meg. Minden életterületen
      kifejtjük vele magunkat. Valahol ebből szükségszerűen adódik a zene,
      és aztán úgy szól és nem máshogy. Ez így van, ha az ember egész
      nap ezekkel az elektronikus berendezésekkel és a mai idők realizmusával
      foglalkozik, és ezzel tisztába kerül. Számunkra akkor biztos, hogy
      csak úgy szólhat. Számunkra 1980 - 1981 csak úgy szólhat, mint a
      'Computerwelt'. Ez olyan, mint egy időgép, ahol a végén az jön ki,
      amit mi mindenfelé felszedtünk érzékeinkkel, és feldolgoztunk. Ez a
      kutatási munkánk szükségszerű eredménye. Itt a kreatív ötlet csak
      szerepet játszik. A magnó- és videofelvétellel az ember maga kutathat,
      pszichológiailag. És ha becsületesek vagyunk, látjuk, milyen sok kis részecskéből
      áll össze minden. Az időtényezőt itt nem tudjuk meghatározni. Ezért
      tartott ilyen sokáig a 'Computerwelt'.
Musik Express - Az első meghallgatás után a
      'Computerwelt' egyszerűen szól. Pozitív értelemben. Jelentheti ez azt,
      hogy az életünk egyszerű?
      Ralf Hütter - Nem, én nem így gondolom. Az élet nem
      egyszerű. De szeretjük a sűrítményt. Szeretjük az egyenes vonalakat.
      A Kraftwerk egy meglehetősen egyenes dolog, amit már évek óta csinálunk.
      Nem vagyunk különösebben rugalmasak...
Musik Express - ...állva maradtatok...
      Ralf Hütter - ...úgy értem, egyenesen előre. Nekünk
      úgy tűnik, mintha tovább fejlődtünk volna. Egyenesen, cifrázás nélkül
      akarjuk játszani zenénket, mert számunkra biztos, hogy ez a
      legnehezebb. És nekünk így a legbecsületesebb, ilyen közvetlenül játszani.
Musik Express - Bizonyos értelemben népzene lesz belőle.
      Ralf Hütter - Nagyszerű lenne, ha ez sikerülne nekünk.
      Elektronikus népzene. Ez kavarog a mi gondolatainkban is, de ez nem a mi
      döntésünk. Ha azonban van valami a zenénkben, ami a mai emberek élethelyzetére
      vonatkozik, és amit meg tudnak érteni, akkor az az érzésünk van, hogy
      munkánkat a megfelelő szinten végeztük. A valóságérzetről van szó.
      A magunk felé való valóságérzetünkről. Érdekel minket, mi történik
      velünk. Mert itt élünk, és állandóan ezeknek a hatásoknak vagyunk
      kitéve. Ezt a lemezt 'Neue Sachlichkeit'-nak (új tárgyilagosság)
      nevezzük.
Musik Express - Nagyon pozitívan hangzik nekem!
      Ralf Hütter - Az életformánk alapvetően pozitív. Különben
      nem csinálnánk. 'A Rajna szennyezett' mondjuk cinizmussal tele, 'tehát
      én is beleborítom a szemetemet' - ez számunkra azt jelentené, hogy
      abbahagyjuk a munkát. Mert zeneileg nézve ez azt jelentené, hogy a
      zenei világ zenei szemét.
Musik Express - És nem az?
      Ralf Hütter - Nagy részben akusztikai szemétből áll.
      Számunkra nyilvánvaló, hogy a zenei ipar a legtágabb értelemben környezetszennyezést
      is folytat, mint minden más ipari ágazat is. Úgy gondolom, fog jönni
      egy idő - ez számunkra ma már biztos - ahol széles körökben világos
      lesz, hogy nem égethetünk a rádión keresztül bármit órákon át az
      agyunkba, mert azt soha többé nem lehet kiszedni! Ami a tudatalattin
      keresztül beszivárog, bent marad. Ma azt mondjuk, 'mi legyen, szóljon
      csak a rádió!'. A szennyezésnek ez a fajtája is következményekkel jár.
      Nem csak a fizikai pusztítás, a visszaélés világában élünk, hanem
      a szellemi világ szennyezésében is, amely akusztikus és vizuális szeméttel
      tellik meg, károkat hagy hátra. Ha ez nem szűnik meg, olyan tartós károk
      keletkeznek a szellemi természetben, amelyek talán már nem orvosolhatóak.
Musik Express - Ezzel azt kéred, hogy mind törekedjünk
      arra, hogy a dolgokat egyenként és tudatosan fogadjuk be...
      Ralf Hütter - ...igen, tudatosan befogadni. Koncentrálni.
      Manapság mindenki megpróbál egyszerre hat dolgot csinálni...
Musik Express - ...és még büszke is rá! Nem kéne
      aztán továbbmenni, és a piacra jutó dolgokat korlátozni? De az nem
      ugyanolyan veszélyes?
      Ralf Hütter - A válasz csak az lehet, hogy az ember nem
      cinizmussal viselkedik ezzel szemben, és azt mondja, 'mindegy, még egy
      szemét lemez a piacon!'. Megszereztük a tapasztalatot, hogy a semmiből
      lehet valamit készíteni. Egy üres magnószalagra fel lehet valamit játszani...
      Ha aztán ezen dolgozunk, észrevesszük, hogyan fejlődik a saját
      kreativitás, a saját erő. Csak a tevéssel, a cselekvéssel.
Musik Express - A szövegek a lemezeiteken ugyancsak
      egy minimumra redukálódnak.
      Ralf Hütter - Igen. Ezek kódszavak, kulcsszavak. Mert
      mi nem is vagyunk írók. Ezen kívül úgy gondoljuk, hogy beszédben, írásban
      már mindent elmondtak. Az ember csak azt hiszi, amit feketén-fehéren
      elolvashat. Ez a középkor. Meg lehet nézni egy filmet is, meghallgatni
      egy lemezt. Képeket, amelyeket vizuálakusztikusan szállítanak. A zenénk
      nem írható le szavakkal, egyes szavakba összepréselni. Ezért használjuk
      a szavakat hangzó dolgokként, gondolati lökésekként. És ehhez a
      lemezhez nem csak a szoftvert, vagyis a zenét, kellett megcsinálnunk, részben
      hardvert is el kellett készítenünk. Nem mondhatjuk, hogy most ezt a zenét
      csináljuk, és az egészet furulyán játszuk. A 'Computerwelt'-et nem
      lehet furulyán előadni.
Musik Express - Hogyan ábrázoljátok a 'Komputervilágot'?
      Ralf Hütter - Realizmusként. Mindenekelőtt érték nélkül.
      Megpróbáljuk erkölcs nélkül nézni, mert úgy gondoljuk, az erkölcsöt
      ma már egyáltalán nem engedhetjük meg magunknak...
Musik Express - ...de nem fejlődik ki a gépesített
      'Computerwelt'-ből megint egy új erkölcs?
      Ralf Hütter - A felismerésből inkább. Átlátszóbbá
      kell tennünk életünket. Hiszen olyan sok mindent leplezünk el.
      Senkinek nem kell észrevennie. Az életünk az álcázáson alapszik.
Musik Express - A számítógépek döntően hozzájárulnak
      ehhez tároló- és lehívási lehetőségükkel.
      Ralf Hütter - Magától értetődő. Ezért is csináljuk.
      Azt hisszük, hogy a számítógépekkel teljesen más dolgokat is csinálhatunk,
      átlátszóan. Reproduktív tevékenység, amellyel a nyugati civilizációban
      az emberiség egy nagy része foglalkozik és időt pazarol, máshogy is
      ki lehetne használni. Több kreativitásra, termékenységre - nem a
      haszon értelmében - hanem a termékenyebb életében. A reproduktív tevékenységeket
      lehet korlátozni. A zenénknek nincs nagy kikapcsolódási értéke. Inkább
      közvetlen, dinamikus.
Musik Express - Akkor a 'Computerwelt' szerfelett
      politikusnak tekinthető.
      Ralf Hütter - Igen, eléggé.
Musik Express - Lökéseket adni...
      Ralf Hütter - Mindenekelőtt azon a területen, amelyen
      tevékenykedünk. Vannak emberek, akik politikailag nagyon aktívak, nyilvánosan,
      egész nap politikusan! Ők minden lehetséges dolgot megadnak magukról,
      és aztán amikor önmaguk, igazi valójukban, akkor hirtelen úgy néznek
      ki, mint a cowboyok. A zene számomra egy tudomány, amely a legprivátabbat,
      legintimebbet érinti meg az emberi életben. Ez adja vissza az ember
      voltaképpeni lendületét, mint pszichikai létezését. A zene egy valóságdrog.
      A hangszalag, mint bizonyíték. Az ember úgy tetteti magát, ahogy
      akarja, még a színlelés is felismerhető. Az élet forradalmasításának
      eredete a privát létben kell, hogy legyen. Erről a médiaterületen
      annyit locsognak és kornyikálnak, de nincs egzisztenciális következménye.
      Megpróbáljuk ezt elérni. Hogy sikerül-e, én sem tudom. Az elképzelésünk
      az, hogy olyan radikálisan valósítsuk meg, ahogy csak lehet. Ha a zenénk
      gyökerei nem a valós életstílusban vannak, akkor az egész csak törzsasztali
      beszélgetés. Így látom politikai tudatunkat. Hogy ez a radikális
      magatartás tényleg életként fejeződik ki. A hulladékgondolkodás, a
      gondolatban elszállás. Ez nem megy. Én itt vagyok, és mindent teljesen
      átélek. A kellős közepében. Nem alkotunk tabukat. Komputervilágban
      élünk, tehát formálunk róla egy dalt.
Musik Express - A 'Taschenrechner' (zsebszámológép)
      című szám...
      Ralf Hütter - Az egy emberhez illő tárggyá vált.
      Megfogható dimenziók. Zsebszámológépekkel és egy gyerekjáték-miniorgonával
      barkácsoltunk. Mindenekelőtt nem tesszük zenénket elméletivé. Kísérletezünk,
      improvizálunk. Nem láthatjuk előre, mi jön. Nyitottnak kell lenni.
      Gyakran mediálisan működünk. Dolgok jönnek ránk, az ember maga eszközzé
      válik. Mindenki azt csinálja, ami neki megfelelő. Ez a hosszú együttélésből
      következik. Mindenki ismeri saját gyengeségeit és erősségeit. Szinte
      alig beszélünk a dolgokról, komputerizált tárolás. Hangokat örökre
      tárolni. Elektronikus könyvek. Ezzel foglalkozunk. Nem kell többé
      reprodukálható dolgokkal foglalkoznunk...
Musik Express - Hasonlóan ahhoz, ahogy a jazzesek
      teszik, szabadon improvizálni egy bizonyos témára, kreatívnak lenni...
      Ralf Hütter - Igen, megpróbáljuk az alapszerkezeteket
      nem túl bonyolultra készíteni, hogy ne kelljen arra koncentrálni, hogy
      helyesen játsszuk őket. Teret nyerni, ahol az ember szabadon dolgozhat.
Musik Express - ...többet bensőségessé tenni anélkül,
      hogy a játéktechnikára kelljen gondolni, és érzéseket kimutatni...
      Ralf Hütter - A számítógéppel nem kell
      gondolkodnunk, hogy mindent helyesen játszunk-e. Egy klasszikus zongoristának
      minden nap öt, hat órát kell gyakorolnia, hogy mechanikailag formában
      tartsa magát. Ez vicc. A számítógép viszont
      technikailag is eddig lejátszhatatlan dolgokat játszik le.
(Itt megoszlanak gondolataink, mert én egyrészt úgy gondolom, hogy életünket nem élhetjük hagyományok nélkül, tehát a hagyományos zongorára is szükségünk van, és hogy hangulatunk szerint egy Beethoven szonátát pl. minden nap, sőt, minden másodpercben máshogy játszunk, mivel máshogy érezzük, mivel máshogy vagyunk, mások vagyunk - D. I., a fordító megjegyzése)
Ez mégis azt mutatja, hogy a másik irány, a régi uralmi rendszer, teljesen összeomlik. Bizonyos uralmi szerkezeteket, melyek fizikai és mechanikai társadalmi formák alapján léteznek, egy elektronikus kor, mely most kezdődik, össze fog törni. A gondolatépítmények is, mert ezek még rosszabbak, mint a fizikaiak.
Musik Express - Milyen szerepet fog akkor még játszani
      az ember, milyen szerepe van ebben a rendszerben?
      Ralf Hütter - Új identitást kell találnia. A mai
      uralkodó ember figurája, ahogy szaladgál, már régen robottá vált.
      Ezeket a fokozatokat már magunk is megtapasztaltuk. Ahogy ma dolgozunk,
      teljesen más, mint még néhány évvel ezelőtt. A kivitelezhetőség
      gondolata. Azonnal azt gondolni, hogy a gondolati az előtérben áll. A
      mai zene nagy részét tornagyakorlatnak látom. Valaki dobszólózik. Ott
      ül egy izzadó csomag. Ez már vicc! A testedzés egy formája. Az épületet
      átláttam. Más dimenziókban kell gondolkodni.
Musik Express - Ez azt jelenti, hogy a nagyját annak,
      ami a zenei piacon történik, elutasítod?
      Ralf Hütter - El nem utasítom, de számomra egyáltalán
      nincs jelentősége. Csodálatos torna. Ami nem jelenti azt, hogy amit én
      csinálok, az jobb.
Musik Express - De nekem vannak hangulataim, amikor közvetlenül
      testileg akarom, hogy erősebb, hagyományosabb rockzene érintsen meg...
      Ralf Hütter - Ez számomra már alig lehetséges. Nekem
      ez egy fasiszta művészeti forma. Ahol arról van szó, hogy egy vagy több
      személy lehetőleg sok millió hallgató fölött átvegye az uralmat.
Musik Express - Ez nálatok is megjelenik! Amikor a
      'Taschenrechner'-t a diszkókban lehet majd hallani!
      Ralf Hütter - Ez az eszköz. De reméljük, hogy ez nálunk
      más szellemi magatartással történik.
Musik Express - Jámbor kívánság. Tudd igazán
      megtartani. De nem gondoltad te is másként a fiatalabb éveidben, nem jártál
      koncertekre?
      Ralf Hütter - Igen, nem azoknak teszek szemrehányást,
      akik ma dübörgő koncertekre járnak. Hanem azoknak, akik tudják, mi
      folyik itt. Akik ezt célzottan terjesztik. Ők akarnak uralmat
      gyakorolni. Az amerikai rockzenei piac! Boldog vagyok, hogy Németországban
      ilyen sok minden történik. Egy egészen új generáció - ez ösztönöz.
Musik Express - A 'Mensch Maschine' lemezhez akartatok
      egy turnét csinálni, a legutolsó 1976-ban volt, 78-ban nem lett belőle
      semmi, miért?
      Ralf Hütter - Nem sikerült. Nem akarunk félkész
      dolgokat tenni. Volt az ötletünk számítógép kapcsolóközponttal.
      Ezt végig kellett fejlesztenünk. Most kész van, és mi turnéra megyünk
      világszerte. Április végétől egészen júliusig.
Musik Express - Mit fogtok a színpadon játszani, mi
      fog történni technikailag?
      Ralf Hütter - Összegyűjtött műveket játszunk. Elképzeléseket
      különböző változatban. Nem reproduktívan játszunk, hanem mindent úgy,
      ahogy ma érezzük.
Musik Express - Miért adtok koncerteket?
      Ralf Hütter - Az egy helyen lévő emberek energiájának
      egy formája elfogy. Mi mint feltöltődő elemek, kisütjük. Ekkor
      energiaáradatok jönnek össze, melyek számunkra fontosak. Ha ezt túl
      sokat csináljuk, elfásul. Az ilyen ingertúláradással az ember utána
      elszáll. A színpadon játszani is egy formája az önmagunkra találásnak.
      Utána újra központosítani kell magunkat. Nincs szükségünk szabadságra,
      utána megint dolgozunk a KlingKlang Studioban.
Musik Express - Köszönöm, Ralf, nagyon érdekes beszélgetés volt!
musik express magazin, 1981.
      fordította / translated by [PJ] Júlia