Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2005-ben »

A Kraftwerk még mindig megelőzi saját korát

Suntimes
2005. június 3.

Bár a gitárcentrikus rockandroll hírességek csarnoka még nem ismerte el hozzájárulásukat, annak ellenére, hogy már sok éve jónak számítanak, sok rajongó akkora elismerésben részesíti őket, mint a Beatlest, a Rolling Stonest vagy bármely más rocklegendát.

Ralf Hütter és Florian Schneider alapítótagok, az úgynevezett "Düsseldorfi Beach Boys", azok voltak a szintetizátorok és elektronikus zene fejlődésében, ami Chuck Berry a gitár és a rockandroll számára - az úttörő erő a hang fejlődésében, valamint rendkívül befolyásoló mértékadó munka megalkotói, olyan klasszikus albumokkal, mint az "Autobahn" (1974), "Trans-Europe Express" (1977) és a "The Man-Machine" (1978).

A Kraftwerk 1998 óta nem játszott Chicagóban, amikor a zenekar becsomagolta híres Kling Klang Stúdióját, és rekonstruálta a színpadon a Riviera Theatre-ben az egyik leghihetetlenebb koncertre, amit valaha láttam. A zenekar most visszatér ugyanarra a helyre, hogy megünnepelje új két CD-s élő albumát, a "Minimum-Maximum"-ot.

Telefonon beszéltem Hütterrel Londonból a turné indulása előtt.
K.: Hallottam, hogy a zenekar most mindent négy laptop számítógéppel játszik. Ez meglehetősen különbözhet legutóbbi itteni showjuktól.
V.: Sokkal gyorsabb és mobilabb. Nagyon jól működik, és többet tudunk változtatni hangbeállás közben. Így a Kling Klang Stúdió még mindig itt van, csak nem kell annyit dolgozni délután. A technika a mi irányunkba fejlődött.

K.: Ugyanannyi élvezet ez így? Laptopon játszani nem annyira fizikai, mint szintetizátoron.
V.: Sokkal nagyobb élvezet, mert a délután eszünkbe jutó összes ötletet meg tudjuk valósítani. És a fizikai részhez ott van a kerékpározás. Kint van a levegőn, különböző hőmérsékleteken és éghajlatokon. A stúdió mindig légkondicionált és mesterséges fényekkel megvilágított, de hozzászoktunk, mert megszoktuk, hogy elektronikus zenét készítünk kis mozdulatokkal. Sokkal inkább olyan, mint az órajavítás vagy a mikroprecízió.
Megtartottuk összes régi szintetizátorunkat a Kraftwerk múzeumban, stúdiónkban, és még mindig működnek és össze vannak kötve digitális berendezéseinkkel, így néha bevonjuk őket műveinkbe. Párizsban a Musee de la Musique-ban szerettek volna tőlünk egy összeállítást analóg szintetizátorokból és kis elektronikus dobokból, de nem tudtuk odaadni, mert még mindig használjuk őket!

K.: Florian még mindig vonzódik a saját készítésű elektronikus hangszerekhez?
V.: Igen. Szerintem legutóbbi találmánya egy olyan beszédprogram, amely szintén digitalizált. De még mindig énekelek én is; németül "sprechsingen"-nek hívják - beszéd-ének, nem igazi éneklés. És különböző nyelveken tudjuk: épp most fejeztünk be egy CD-t [spanyolul], mielőtt a Dél-amerikai turnéra indultunk volna, és most fejeztünk be egy DVD-t.

K.: Értem a DVD-t, de miért adott ki a Kraftwerk élő albumot? Ironikusnak tűnik, a zenekar mechanikus természetét tekintve.
V.: Nem, ez valóban élő album - egy elektronikus élő album! Zenénk állandóan változik - fokozatos változások. Digitálisan vettük fel, a csarnok légkörével együtt.

K.: Tehát, mondjuk, Moszkva szelleme még a robotokra is hatással van?
V.: Igen. És megpróbáltuk kicsit keverni is - néhány városból nyilvánvalóan nincs túl sok számunk, vagy a felvétel nem sikerült, így azokat nem tudtuk használni. De a Man-Machine különbözőképpen szól a különböző városokban. A 60-as évek végének club és művészeti színterének kultúrájából és egyetemi köreiből jöttünk; kezdetben hosszú partykat játszottunk. Ez még mindig megvan.

K.: Elégedettek voltak utolsó stúdióalbumuk, a 2003-as "Tour de France Soundtracks" fogadtatásával?
V.: Igen. Meglepő volt listavezetőnek lenni Németországban. Az emberek, mintha ezt mondták volna: "Most tiétek a sárga trikó [a Tour de France-ról]!" Igen, de ezt most meg kell védenünk, és gyorsabban kell tekernünk! Tehát folytatjuk. A cél érdekes zenei és művészeti forma létrehozása, úgyhogy mit mondhatnék?

K.: Dolgoznak most új anyagon?
V.: Igen. Vannak új ötleteink és elképzeléseink. Most, hogy befejeztük a turnét és az élő albumot és az élő DVD-t, és az életmű készen van és újrakeverve, első alkalommal az eredeti borítókkal, továbbléphetünk, ahogy ennek a turnénak vége. Nincs receptünk a munkára, néha a kerékpározásból jön, néha a turnézásból jön - mint éjjel az autópályán - néha gondolatokból jön, néha merő véletlenségből. Annyi mód van elképzelések kialakításárV.:

K.: A rajongók hajlamosak úgy gondolni a "klasszikus" Kraftwerk felállásra, mint Ön, Florian és Wolfgang Flür és Karl Bartos ütősök. De a jelenlegi csapat valójában sokkal hosszabb ideje van együtt.
V.: A különbség csak a fotókon érzékelhető. Most közel 20 éve dolgozunk Henning Schmitz-cel és Fritz Hilperttel. Mindenkinek megvan a maga különleges területe vagy hangzásbeli kedvencei: például, ahogy mondtam, Florian inkább a beszédért és hangokért rajong, én inkább az írásért és szavakért, de mindenki hozzáteszi a magáét. És olyanok vagyunk, mint a tesztpilóták az új technológia számára; mindig kapunk programokat kipróbálásrV.: Mindig rengeteg tennivaló van, úgyhogy folytatjuk ezeket a kölcsönhatásokat egymással és a gépekkel.(Jim Derogatis)

eredeti: http://www.suntimes.com

fordította [PJ] Júlia